Om Skovby bordtennis

Kort historisk overblik – Bordtennis i Skovby IF

1986 – Stiftelse: Bordtennisafdelingen under Skovby IF blev stiftet i sin nuværende form den 19. august 1986 med støtte fra Skovby IF’s hovedafdeling og Galten Kommune. Initiativet blev båret af John Pedersen og Ole Ambrosius, og fra starten var både senior- og ungdomsarbejde en del af klubbens fokus.

Vækst i ungdomsarbejdet: I de første år voksede klubben hurtigt, og ungdomsafdelingen blev et aktivt fællesskab. I løbet af få år havde klubben over 100 medlemmer og blev den 3. største bordtennisklub i Århus Amt med både ungdoms- og seniorspillere.

Se billeder fra denne tid her

2009 – Lukning af ungdomsafdelingen: Da Galten Forenede Sportsklubber (GFS), der dengang også drev en bordtennisafdeling, valgte at flytte deres spillested fra Galtenhallen til Skovbyhallen, lavede man en aftale mellem de to klubber om, at GFS havde ungdomsspillerne og Skovby IF Bordtennis tog sig af seniorer. Ungdomsafdelingen lukkede derfor i 2009. Seniorafdelingen fortsatte uforandret, og der blev også oprettet en pensionistafdeling. Siden GFS lukkede deres afdeling, har der ikke været bordtennis for ungdom i vores nærområde.

2025 – Ny ungdomsindsats: I samarbejde med DGI startede klubben i februar 2025 et pilotprojekt, hvor fundamentet til en ny lokal ungdomsafdeling blev skabt med frivillige trænere fra forældregruppen.

Nutiden: I dag er Skovby IF Bordtennis godt på vej til at nå samme antal medlemmer som i sin tidligere storhedstid. Klubben lægger vægt på at skaber et aktivt og hyggeligt miljø for både børn og voksne, uanset niveau med sociale arrangementer, turneringskampe og klubmesterskaber.